Σάββατο, 7 Ιανουαρίου 2017

Κάνε τη ζωή των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες πιο εύκολη, στο μάθημα της έκθεσης.

"Κυρία, θα κάνω όποια άλλη άσκηση θέλετε, εκτός από σκέφτομαι και γράφω"

Καν' τε το εξής τεστ: Προσπαθήστε να σκεφτείτε τον εαυτό σας να κάνει κάτι που μισεί, μπροστά σε κόσμο. Κάποιος από εσάς μπορεί να σκεφτεί ότι μισεί να τραγουδάει μπροστά σε κόσμο, κάποιος άλλος να τραγουδάει κοκ.
Νομίζω ότι τα συναισθήματα που σας δημιουργούνται, σίγουρα δεν είναι ευχάριστα. Αμηχανία, απέχθεια, ντροπή. 

Η αυτοαξιολόγηση αυτή, είναι ένα μικρό δείγμα, προκειμένου να προσπαθήσετε να μπείτε στη θέση ενός παιδιού με δυσλεξία, τη στιγμή που διαβάζει ή γράφει μπροστά σε άλλους. Θέλει να βγει αμέσως από αυτή τη θέση, γιατί ξέρει πως όσο κι αν προσπαθήσει, συνεχώς θα ματαιώνεται και θα απορρίπτεται αφού θα κάνει λάθη. Δύσκολα θα καταφέρεις να το πείσεις να το κάνει και ακόμη κι όταν αυτό συμβεί, θα είναι επειδή πρέπει.

Το "σκέφτομαι και γράφω", ένα πολύ απαιτητικό μάθημα.
Οι απαιτήσεις του μαθήματος της έκθεσης, από το δημοτικό έως και το λύκειο, είναι πολλές. Οι καθηγητές ελέγχουν το μαθητή σε πολλούς τομείς, της κατανόησης, της έκφρασης, της δομής και της ορθογραφίας. Ο χρόνος λοιπόν εξέτασης του μαθήματος είναι πολύ λίγος για να μπορέσει ένα παιδί να γράψει και να ελέγξει το γραπτό του. 
Ο δυσλεξικός μαθητής, "δυσφορεί", όταν ξέρει ότι πρέπει να γράψει έκθεση. Αυτό συμβαίνει:
1. γιατί ο χρόνος δεν του είναι αρκετός τις περισσότερες φορές, καθώς ο χρόνος που χρειάζεται για την επεξεργασία των ζητουμένων, είναι μεγαλύτερος, στα παιδιά αυτά.
2. οι δυσλεξικοί μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολία στον προφορικό και γραπτό λόγο. Αυτό, έχει ως συνέπεια, να υπάρχουν τις περισσότερες φορές, ορθογραφικά λάθη, κάτι που ματαιώνει το παιδί και δεν του δημιουργεί κίνητρα.
3. Τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν σοβαρά κενά στη δυνατότητα απομνημόνευσης και ανάκλησης πληροφοριών. Η μεγαλύτερη δυσκολία σχετίζεται περισσότερο με τη μνήμη εργασίας. Αυτό έχει ως απόρροια να δυσκολεύεται πολύ το παιδί να θυμηθεί και να βάλει σε τάξη τις ιδέες του. Έτσι,έχει ανάγκη από περισσότερο χρόνο προκειμένου να ανακαλέσει τα ζητούμενα και τα δεδομένα του θέματος.
4. Η μνήμη εργασίας διευκολύνει τη λειτουργία πολλών γνωστικών λειτουργιών, όπως π.χ. της κατανόησης, της ανάγνωσης. Οι ελλείψεις λοιπόν στη μνήμη εργασίας δυσχεραίνουν το μαθητή να θυμηθεί τυχόν παρατηρήσεις που του έχει επισημάνει ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να μην τις επαναλάβει.

Κάνε τη ζωή του μαθητή πιο εύκολη.


Το παιδί που εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες, δε θέλει να γράψει. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να σε εκλιπαρεί να μην γράψει και να στα πει προφορικά. 
Αυτό, λοιπόν που  ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο έναν εκπαιδευτικό είναι να μάθει το παιδί να δομεί τις σκέψεις του. 

  • Ζήτησε από το μαθητή να σου πει προφορικά, αυτό ακριβώς που θα έγραφε. Αντί γι' αυτόν, γράψε το εσύ και έπειτα δώσ' του το να το διαβάσει. Ζήτησε του να σου πει, τί δεν του αρέσει και να σου πει να το διορθώσεις. Με αυτό τον τρόπο θα μάθει να χρησιμοποιεί διαρθρωτικές λέξεις και να έχει η παράγραφος αλλά και η έκθεσή του μία συνέχεια, χωρίς να αγχώνεται μήπως κάνει ορθογραφικά λάθη.
  • "Κομμάτιασε" το θέμα της έκθεσης. Χρωμάτισε με άλλο χρώμα τα ζητούμενα και με άλλο τα δεδομένα, προκειμένου να τα βλέπει πιο εύκολα, όταν θα ανατρέχει σε αυτά.
  • Κάνε ένα σχεδιάγραμμα με πλαγιότιτλο στην κάθε παράγραφο. Αυτό θα βοηθήσει το μαθητή με δυσλεξία να δομήσει καλύτερα τις παραγράφους του και να μη συγχέει τα θέματα και τα νοήματά του.
  • Ακόμη, δώσε περισσότερο χρόνο στο παιδί να επεξεργαστεί τις πληροφορίες του θέματος. Το άγχος του χρονοδιαγράμματος είναι μόνο κακός σύμβουλος.
  • Επίσης, θύμισέ του πώς αν δεν προλάβει να τα γράψει όλα, μπορεί να συμπληρώσει αυτά που θέλει να γράψει προφορικά.
Αν θέλουμε να εξασκήσουμε την ορθογραφία:

Αφού, έχει δουλευτεί το θέμα της δομής (πρόλογος-κύριο μέρος- επίλογος), έπεται ο τομέας ορθογραφία. (Μας ενδιαφέρει περισσότερο η δομή, καθώς στον προφορικό λόγο, η δομή είναι αυτή που υπερισχύει).

  • Ζήτησε από το παιδί να γράψει μία έκθεση και καθησύχασέ τον ότι δεν σε ενδιαφέρουν τα ορθογραφικά του λάθη. Με αυτό τον τρόπο, όλη του η προσοχή θα επικεντρωθεί στη δομή και στις ζητούμενες έννοιες. Αφού τελειώσει, πρότρεψέ τον να ανοίξει το λεξικό και να αυτοδιορθωθεί. Είναι σίγουρο ότι θα νιώσει καλύτερα που θα είναι ο "δάσκαλος" του εαυτού του και θα του αποτυπωθούν πολύ καλύτερα στη μνήμη, οι δικές του διορθώσεις. 
  • Κάθε φορά, που διορθώνεις ένα ορθογραφικό λάθος του, θύμιζέ του μερικές λέξεις από την οικογένεια λέξεων που ανήκει (εάν είναι θεματικό) και επαναλάμβανε τους κανόνες γραμματικής (σε περίπτωση που είναι καταληκτικό).
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που μετράει περισσότερο, για να βελτιωθεί το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, είναι η ψυχολογία και η αυτοπεποίθησή του. Άρα, μην ξεχνάς να τον ενθαρρύνεις συνεχώς και να κρατάς ένα αρχείο από την αρχή της χρονιάς με τις εκθέσεις του, προκειμένου να δει μόνος του τη μείωση των λαθών του.

"Όντως κυρία, είχατε δίκιο, εδώ είχα πολύ περισσότερα κόκκινα απ' ότι σήμερα",


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχέση συνεργασίας με το δάσκαλο του παιδιού σας.

Η προσωπική μου γνώμη σχετικά με την τεράστια επιρροή που έχει η οικογένεια (η σχέση των γονεων μεταξύ τους αλλά και απέναντι στα παιδιά το...